Case studies

Binnen 6 maanden meer dan €50.000 euro maandelijkse omzet halen op bol.com? Lees hoe Nick van de Sande dit gedaan heeft!

In dit interview nemen wij jou mee op de reis die Nick van de Sande heeft doorgemaakt. Hij heeft in zes maanden een bol-winkel opgebouwd die meer dan €50.000 omzet per maand genereert. Lees welke stappen Nick heeft ondernomen om dit te realiseren en wat jij hiervan kunt leren als jij op bol.com wilt gaan verkopen.

  • author profile picture
    Lars Hurkmans
    Mede-oprichter
nick-van-de-sande

Wat deed jij voordat je besloot om op bol.com te verkopen?

Ik ben begonnen als vakkenvuller bij de Jumbo. Na anderhalf jaar was ik hier gepromoveerd tot vulploegleider. Rond dezelfde tijd had ik ook mijn middelbare school afgerond. Jumbo heeft mij na het behalen van mijn middelbare schooldiploma een traject aangeboden waarbij ik opgeleid kon worden tot retailmanager. Doordat ik op dat moment nog niet zo goed wist wat ik na mijn middelbare school wilde gaan doen heb ik besloten om deze opleiding te volgen. Deze opleiding was praktisch van opzet, wat betekent dat je zowel in de praktijk werkt als studeert. Daarnaast kreeg ik ook een salaris gedurende de opleiding, wat ik kon gebruiken om te sparen. Deze opleiding heb ik begin dit jaar afgerond

Waarom heb je besloten om te gaan verkopen op bol.com?

Gedurende de periode dat ik door Jumbo werd opgeleid kwam ik erachter dat dit toch niet helemaal het pad was dat ik wilde gaan bewandelen. Daardoor was ik mij naar het einde van de opleiding toe aan het oriënteren naar andere carrièrepaden. Via Youtube en TikTok ben ik zo ook in aanraking gekomen met de wereld van e-commerce en het online ondernemen. Dit sprak mij heel erg aan, omdat je in principe vanuit huis geld kunt verdienen. Op een gegeven moment sprak een teamgenoot van mijn voetbalteam mij aan dat hij wilde gaan verkopen op bol.com en hij vroeg of ik met hem mee wilde doen. Omdat ik niks te verliezen had en het mij een leuk avontuur leek heb ik besloten om met hem mee te gaan doen.

Hoe heb jij de kennis opgedaan om online te verkopen?

Doordat wij nog geen kennis of ervaring hadden met het verkopen op bol.com, hebben wij een cursus aangeschaft. Deze cursus heeft ons geholpen om een goede strategie te bepalen om onze eerste producten te gaan verkopen. De strategie van de cursus bestaat uit meerdere stappen, waarbij je begint zonder een idee te hebben over welke product(en) je wilt gaan verkopen. Als eerste stap ga je op zoek naar potentieel winstgevende producten, welke je kunt vinden door gebruik te maken van de product research tools van MarktMentor.

Nadat je via de data van MarktMentor een aantal van deze producten hebt gevonden, wil je in de praktijk testen welke producten het beste verkopen. Door de connecties van de cursus ben ik in aanraking gekomen met een aantal Oost-Europese leveranciers waarbij ik op kleine schaal producten kon inkopen, waardoor ik niet het risico liep om met een te grote voorraad te hebben die niet uitverkocht raakte.

Doordat ik meerdere producten tegelijk aan het verkopen was kon ik zo een goede indruk krijgen welke van deze producten het snelste zouden gaan verkopen. Na een maand had ik zo een goede indruk welke producten konden uitgroeien tot hardlopers. Voor deze producten heb ik toen besloten om grotere voorraden via Chinese leveranciers in te kopen.

Hoe heb jij buiten de cursus om nog extra kennis opgedaan?

Nadat ik de cursus had afgerond heb ik ook zelf nog onderzoek gedaan naar het verkopen op bol.com. Het gaat hier dan vooral om specifieke details die niet in de cursus werden behandeld. Zo heb ik veel gebruik gemaakt van het partnerplatform van bol.com, waar veel gratis informatie beschikbaar is. Daarnaast is er op Youtube veel informatie te vinden wat mij erg geholpen heeft met specifiekere vragen die ik had. Denk bijvoorbeeld aan hoe je sponsored products goed kunt gebruiken

Hoe heb jij MarktMentor gebruikt om potentieel winstgevende producten te vinden?

In eerste instantie had ik nog geen idee welk product ik wilde gaan verkopen, dus ik ben zonder vooroordelen begonnen met zoeken. Omdat ik daarnaast een beginnende verkoper ben, was ik op zoek naar niches waarbij er veel vraag was en weinig concurrentie. Via de Niche Verkenner van MarktMentor kon ik heel eenvoudig niches vinden die precies aan deze eisen voldeden doordat je bij iedere niche kunt filteren op het aantal concurrenten, de omzet en het zoekvolume.

Ik wilde in eerste instantie seizoensgebonden producten gaan verkopen, welke ik via de Niche Verkenner kon vinden door op seizoenen (winter, lente, zomer, herfst) te filteren. Later wilde ik ook producten vinden die het hele jaar door verkopen, waar je ook via de Niche Verkenner op kunt filteren door de Evergreen filter te gebruiken.

Via deze manier heb ik een brede lijst van niches kunnen vinden die mij in eerste instantie interessant leken. Vervolgens ben ik specifieker in de producten van deze niches gaan duiken. Hiervoor heb ik veel gebruik gemaakt van de Product Database van MarktMentor. Hierbij kun je op individuele producten filteren. Omdat ik een product wilde gaan verkopen dat onderscheidend vermogen kon aanbieden in de niche, heb ik in eerste instantie veel gebruik gemaakt van de review filters van de Product Database, zodat ik kon zien wat er verbeterd kon worden aan de producten. Deze informatie kon ik ook later meenemen wanneer ik mijn product listings wilde gaan maken.

Daarnaast heb ik ook veel gebruik gemaakt van de afmetingsfilters, omdat de afmetingen van producten een cruciale rol spelen in de winstmarges die je kunt behalen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten hoeveel ruimte een product inneemt wanneer je gebruik maakt van een fulfillment center, omdat dit een rol speelt bij de opslagkosten die je betaalt. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe het product aangeleverd wordt aan de klant. Sommige producten worden bijvoorbeeld door de brievenbus geleverd, terwijl andere producten als pakketje aankomen. Afhankelijk van de afmetingen zijn de verzendkosten die je betaalt anders. Daarom is het belangrijk om te weten wat de afmetingen van het product zijn en hoe deze precies verpakt is.

Alle producten die mij interessant leken heb ik uiteindelijk opgeslagen in de Product Radar. Hier kom ik regelmatig terug om te kijken welke producten ik allemaal heb verzameld heb. Ook houd ik hier de lijst van producten bij die ik in de toekomst nog wil gaan verkopen.

Hoe zag jouw voorbereiding eruit voordat de eerste producten online stonden?

Toen wij de cursus hadden aangeschaft, hadden wij ons vervolgens al snel ingeschreven bij de KVK. Daarna zijn wij de procedure gestart om onze bol-winkel te openen, waarvoor wij 10 weken moesten wachten nadat wij ons bij de kvk hadden ingeschreven.

Door de Europese leveranciers die wij gebruikten om onze producten te testen konden wij nadat de winkel online stond al snel producten online zetten. Daarom moesten wij al vlot aan de slag met het maken van product listings. In het begin waren deze listings nog vrij simpel van aard. Zo verkochten wij in het begin merkloos en waren de foto’s redelijk basaal. Wij hebben wel al onze testproducten meteen bij GS1 laten registreren, zodat wij op dit gebied aan de regels van bol.com voldeden. Doordat wij daarnaast gebruik maakten van Europese leveranciers, waren de regels op het gebied van de CE-markering voor deze producten al op orde.

Wij merkten al vrij vlug dat onze product listings gekaapt werden door andere bol-verkopers, doordat al onze producten merkloos waren. Daarom besloten wij al vrij snel om bij het BOIP een merk te laten registreren en deze ook bij bol.com door te geven, zodat wij geen last meer hadden van andere verkopers bij onze producten.

Nadat wij later besloten om ook producten via China in te kopen, moesten wij in de eerste plaats op zoek naar een goede leverancier. Vervolgens moesten wij ook zorgen dat de producten vanuit China veilig naar Nederland verzonden zouden worden. Hoewel onze Chinese leverancier ons had aangeboden om dit proces voor ons te doen hebben wij besloten om met een Nederlands forwardingsbedrijf bedrijf in zee te gaan. Op de eerste plaats omdat de communicatie hierbij in het Nederlands gaat en op de tweede plaats omdat zij ons meer garantie konden geven dat de producten ook veilig in Nederland aan zouden komen.

Terwijl de producten vanuit China naar Nederland verstuurd werden hebben wij in de tussentijd meer aandacht besteed om onze listings te verbeteren. Zo hebben wij de foto’s van de listings verbeterd en de productteksten aangepast.

Hoe heb jij jouw producten gelanceerd?

In het begin hebben wij veel gebruik gemaakt van sponsored products om beter vindbaar te worden. Het idee hierbij was om via sponsoring de eerste verkopen te krijgen, waarna wij reviews probeerden te verzamelen. In het begin verkochten wij alleen nog niet zoveel, ondanks dat wij aan het sponsoren waren. Daarom dachten wij dat wij onze product listing misschien nog beter moesten maken. Ik ontdekte toen dat jullie tool ook een listing optimalisator had waarmee je kunt analyseren hoe goed jouw product listing is. Daarnaast helpt deze optimalisator ook om de listing op basis van de juiste structuur te schrijven.

Via de listing optimalisator kwam het besef dat wij in de listing veel duidelijker naar voren moesten brengen wat ons product onderscheidend maakt ten opzichte van concurrenten die een vergelijkbaar product aanbieden. Daarom hadden wij nog eens goed gekeken wat voor kritiek- of knelpunten consumenten bij producten van onze concurrenten aanhaalden en vergeleken met de producten die wij verkochten. Door aan te geven hoe ons product deze knelpunten aanpakte hoopten wij dat wij onze conversies konden verhogen.

In eerste instantie pasten wij dit alleen toe op de tekst van de listing, maar al snel zijn wij dit ook in de afbeeldingen gaan verwerken. Nadat wij dit deden merkten wij dat wij langzaam meer gingen verkopen via sponsored products. Vervolgens was de stap om reviews te krijgen. De manier waarop wij dit deden was door een factuur naar de klant op te sturen, waarbij wij ook een verzoek sturen om een review te plaatsen. Ook hebben wij bedankkaarttjes bij de producten meegegeven. Hoewel het moeilijk te testen is of dit gewerkt heeft, zagen wij wel dat wij naarmate wij meer verkochten ook langzaam positieve productreviews kregen, wat ons verder hielp om de listing beter te laten worden. Daarnaast kregen wij ook meer positieve reviews op ons verkopersaccount, wat naar ons gevoel ook een positieve impact heeft gehad op de stijgende lijn in het aantal verkopen dat wij behaalden.

Hoe maak jij nu nog gebruik van sponsored products?

Nu dat onze producten ook organisch beter vindbaar zijn gebruik ik sponsored products alleen voor zoekwoorden waarbij wij laag gepositioneerd staan. Via MarktMentor kan ik zien wat de organische positie is van onze producten bij alle zoekwoorden, waardoor wij kunnen bepalen op welke zoekwoorden wij moeten sponsoren en op welke niet. Ook kan ik over tijd zien of mijn positie verbetert of verslechtert. Deze informatie gebruik ik ook om te bepalen op welke zoekwoorden ik kan sponsoren.

Daarnaast gebruik ik de Termwijzer van MarktMentor om te kijken op welke zoekwoorden mijn concurrenten vindbaar zijn. Soms kom ik hier zoekwoorden tegen die ik niet in mijn listing gebruikt heb waardoor ik hier niet vindbaar op ben. Omdat ik mijn producttitel niet wil overladen met zoekwoorden sponsor ik soms op deze zoekwoorden.

Wat zijn jouw toekomstplannen?

Onze producten in de babycategorie zijn onze beste hardlopers. Wij willen ons merk voor de producten in deze categorie gaan uitbreiden. Zo zijn wij aan het onderzoeken welke complementaire producten wij voor deze categorie aan ons assortiment kunnen toevoegen om ons merk te laten groeien.

Ook hebben wij de ambitie om een eigen webshop te beginnen, van waaruit wij de producten onder ons merk gaan verkopen. Hiervoor willen wij Shopify gaan gebruiken

Welke 6 tips heb jij voor beginnende verkopers?

  • 1. Test je producten voordat je besluit om grootschaliger in te gaan kopen Als er een ding is geweest dat de cursus mij heeft geleerd, dan is het dat je niet te snel te hard van stapel moet lopen wanneer jij denkt dat je een winstgevend product gevonden hebt. Test het eerst op kleinere schaal uit, en wanneer je merkt dat het snel verkoopt kun je besluiten om meer voorraad bij te kopen. Probeer in het begin ook om meerdere producten te verkopen, waardoor je meer informatie hebt.
  • 2. Registreer zo snel mogelijk een merk Wij merkten dat wanneer je merkloos gaat verkopen en jouw product begint te verkopen er snel andere bol-verkopers zijn die van jouw succes willen meeprofiteren. Daarom zou ik aanraden om snel een merk te laten registreren bij het BOIP om dit te voorkomen. Als je geen gebruik maakt van een spoedinschrijving kan het 3 maanden duren voordat jouw inschrijving is afgerond, dus ik raad aan om hier snel mee te beginnen.
  • 3. Maak gebruik van een Nederlandse forwarder Wanneer je spullen van buiten Europa inkoopt, zou ik zeker een Nederlandse forwarder aanbevelen, zoals Import4You. De communicatie is op de eerste plaats heel direct. Daarnaast kunnen zij jou helpen bij problemen die kunnen optreden
  • 4. Maak gebruik van de tools van MarktMentor De cursus die ik had afgenomen had mij aangeraden om ook MarktMentor aan te schaffen. In het begin schrok ik van de prijs van €50 per maand, maar nu ik terugkijk is dit het geld meer dan waard geweest. MarktMentor levert super veel data. Daarnaast kun je heel gemakkelijk zoeken, waardoor je veel tijd kunt besparen. Ik weet dat veel mensen de Chrome Extensie gebruiken, maar MarktMentor heeft veel meer te bieden dan alleen deze tool. Ook is de Listing Optimalisator een tool die ik heel erg kan aanbevelen als jij nog geen idee hebt hoe je een goede listing moet schrijven
  • 5. Probeer parallel te werken Je kunt veel dingen tegelijk doen, zeker wanneer jij aan het wachten bent op producten die vanuit China geleverd worden. Zo kun je je merk al laten registeren en listings voorbereiden. Door dit parallel te doen kun je al snel van start wanneer jouw producten in Nederland binnenkomen.
  • 6. Ga op zoek naar sparringspartners Via de makers van de cursus heb ik vanaf het begin sparringspartners gehad die mij konden helpen met problemen waar ik tegenaan liep. Ook kon ik met de kameraad waarmee ik begonnen ben veel overleggen, omdat wij vaak tegen dezelfde problemen aanliepen. Daarom kan ik zeker aanraden om op zoek te gaan naar sparringspartners waarmee je je problemen kunt delen. Samen weten je gewoon meer dan alleen. Je hebt verschillende facebookgroepen en discord communities die je hierbij kunnen helpen.
  • Wil jij ook bol-ondernemers helpen door jouw verhaal te delen?

    Stuur gerust een mail naar contact@marktmentor.nl. Wij horen graag wat jij te vertellen hebt.

Klaar om te beginnen?Start nu meteen gratis